четвер, 12 травня 2016 р.

Навчання дітей раціонально та безпечно працювати з інформацією

Сьогодні комп’ютер увійшов у всі сфери людської діяльності. Діти – та категорія, яка націлена на майбутнє. Вони охоче і з легкістю оволодівають новими технологіями. 
   І ми розуміємо, що з кожним роком все більше дітей користується Інтернетом у повсякденному житті. Можливість підключитися до Мережі не тільки через ПК, але й за допомогою мобільних телефонів сприяє цій тенденції. Інтернет надає дітям та молоді неймовірні можливості для здійснення відкриттів, спілкування й творчості. Проте оскільки з самого початку Інтернет розвивався без будь-якого контролю, сьогодні він містить величезну кількість інформації, причому далеко не завжди безпечної. У зв'язку із цим виникає проблема забезпечення безпеки дітей.

Ніхто не може заперечити, що на сьогоднішній день вона постала особливо гостро. 
     Що ж роблять діти в он-лайні?
     В он-лайні вони  завантажують музику, використовують обмін миттєвими повідомленнями, електронну пошту та грають в он-лайнові ігри. За допомогою пошукових серверів знаходять інформацію будь-якого змісту та якості в мережі Інтернет
     У нашому житті існує Інтернет-ризик та Інтернет-залежність для дітей:
«Дорослий» контент: азартні ігри, реклама тютюну та алкоголю.
Он-лайн насильство: заклики до асоціальної поведінки, жорстокості, насильства, суїцидальної поведінки, сексуальної експлуатації тощо.
Розголошення приватної інформації, яка може бути використана проти дітей та їхніх родин.
Короткі номери й платні сервіси, що тарифікуються окремо.
     Але хто, як не ми вчителі та батьки повинні зробити Інтернет для дітей безпечнішим.
     Адже питання навчання дітей раціонально працювати з інформацією повинно хвилювати вчителів та усіх, хто займається вихованням всебічно розвиненої, інформованої, освіченої людини, яка має жити і працювати на користь суспільства.
      Мотивація до безпечної поведінки найкраще формується у тому випадку, коли діти самостійно формулюють і узагальнюють ці правила. Найбільш ефективними для реалізації поставлених завдань будуть активні форми і методи роботи: квест, драматизація, тренінг, практична робота.
     Вибір форм і методів повинні залежати від віку, досвіду і настрою класу.
Психологічно виправданою з точки зору етапів та типів мисленнєвої
є така форма роботи, як виконання практичних робіт – малюнків, презентацій, відеороликів,  де учні зображують небезпеки, що існують в Інтернеті.
     Одним з методів проектування і висвітлення проблемної ситуації є театральна постановка, що робить матеріал незвичайним і насиченим.
     Для пропедевтичної роботи з учнями молодшого шкільного віку
існують казки  про пригоди в Інтернеті. Одним з  найефективніших і найпопулярніших методів формування безпечної поведінки в Інтернеті є тренінг. Під час тренінгу учасники мають можливість не лише почути про ризики та небезпеку в Інтернеті, а й пережити змодельовані ситуації. Тренінги чи їх елементи можна використовувати і на батьківських зборах з метою надання батькам достатнього обсягу інформації з попередження та подолання негативного впливу інформаційного середовища.
     Такі форми роботи навчать дітей «не гаяти час, перебуваючи в Інтернеті, а використовувати наявну в ньому пізнавальну, навчальну та розвивальну інформацію».    
     Для того щоб використання Інтернету стало набагато безпечнішим, ми повинні постійно обговорювати з дітьми, що вони роблять в Інтернеті. Адже наше  завдання навчити дітей безпечній поведінці в мережі Інтернет. Діти повинні зрозуміти, що не все, що поширюється за допомогою електронної мережі, є правдою.

Цей модуль допоміг мені поміркувати про те, які зміни може внести використання Інтернет-ресурсів у процес навчання моїх учнів, а саме:
- Інтернет може бути потужним інструментом для проведення досліджень
при умові безпечного використання;
- оперування пошуковими стратегіями допоможе ефективно шукати корисні відомості та дані в Інтернеті;
- потрібно складати список використаних ресурсів;
- потрібно навчатися критичному оцінюванню веб-ресурсів.

Немає коментарів:

Дописати коментар